donderdag 14 juli 2016

Lake Natron: Over zwemmen in een waterval en de ontmoeting met de Maribou

Na een heerlijke lunch en een  kort slaapje mogen we met Elia mee voor een korte wandeling naar de watervallen?? Hoe kan er in deze woestijn van lava en stof nu ineens water zijn? Sinds  we de Empakai krater verlieten hebben we geen druppel water meer zien stromen? Maar net achter de lodge stroomt inderdaad een riviertje waar de Masai kinderen in zwemmen . Wij volgen de rivier stroomopwaarts. Af en toe waden we door de stroming om het pad naast de rivier te kunnen volgen. En overal langs het pad liggen zwarte buizen die het water naar de lagergelegen woningen en dorpjes brengen. Nu begrijpen we al veel beter dat er hier toch kan geleefd worden en dat het vele vee kan drinken van al dit kostbaar water. Na een half uurtje waden we tot aan ons middel door de stroming en komen we bij een echte oase vol palmbomen en een schitterende waterval. We springen in onze zwemkledij en duiken in de meertjes aan de voet van de waterval. Zalig lauw water waar we doorploeteren tot aan het lage watervalletje dat de toegangspoort is tot een soort kloof onder de waterval die je brengt tot  een zicht op het water dat uit de bergen komt. Niemand weet exact van waar. Maar Thomas beweert dat het zelfs afkomstig zou kunnen zijn van het Victoriameer. Zalig toch hier te kunnen zwemmen in een heuse rivier.   Na een verkwikkende wandeling worden we ontvangen door  tientallen meisjes die ons armbandjes , kettingen en ringen willen verkopen : Anne ,Maria, Lisa, Agnes,... Eindeloos zijn hun namen en eindeloos de spullen gemaakt van kraaltjes. Het hoort erbij maar is heel begrijpelijk maar je weet dat je nooit bij iedereen iets kan kopen en dat als je koopt het toch niet stopt. Nochtans hebben al deze vrouwen dit hard nodig om wat extra bij te verdienen. Het vee is immers van de man en het is hij die het verkoopt en vaak zien de vrouwen hier geen inkomsten van naar hun terugvloeien. De Masai man mag dan wel een stoere krijger zijn maar vaak lijkt het mij dat hij gevangen zit in zijn traditionele cultuur, macho-gedrag en verlokkingen van onze westerse cultuur (drank, gsm's en stoerdoenerij) . Na een weeral heerlijk maal in de lodge kruipen we onder het wol (al is dat niet nodig in deze warme, zeer winderige streek)

'S Ochtends krijgen we overheerlijke beignets (maar ook wel gevaarlijk) vooraleer we gedropt worden aan een klein bosje een km voor het lake Natron. Hier staan we oog in oog met de mooiste wimpers van dit continent: De Masai giraf die ons samen met de kudde aankijkt en zich tegoed doen aan de bladeren van de bomen voor ze wegvlucht achter een ander bosje. We wandelen verder naar het lake op de grens tussen Tanzania en Kenia en zien in de verte reeds de roze gloed van al de flamingo's die op dit meer met meer dan 2,5 miljoen hun broedplaats hebben gevonden. Het PH gehalte van dit meer is zeer hoog  (8-9) de ideale voedingsbodem voor de blue algies die zo geliefd zijn door deze flamingo's. De zilte, lava bodem kraakt onder onze voeten als we korter bij het meer komen. Dit is een paradijs voor vogelliefhebbers: ibissen, lepelaars, reigers, storks, strandlopertjes, enz. Onze verrekijkers hebben geen seconde rust. In de verte zit er trouwens ook nog een kudde gnoes en zebra's. Allemaal wilde dieren die hier voldoende water, eten (gras en bomen) en veiligheid vinden. De Masai die echte vleeseters zijn zullen nooit dergelijke dieren doden om op te eten en leven dus in een ideale co-habitatie samen met deze wonderen van de natuur. Op de terugweg zien we een zwarte stip in het grasland. En ja het is een Maribou. Een reus van een vogel die ons  zal vergasten op een mooie vlucht. Na het estuarium duiken we terug de hete bosjes in waar de stormachtige wind die hier soms opflakkert weer is gaan liggen. Wevers, zangvogeltjes en de Tocus verschuilen zich hier in de bosjes. Al ploeterend door het aszand  komen  we bij het dorp, met zijn school, stenen huizen en typische afrikaanse drukte. Hier haalt Thoms ons weer op en brengt ons terug naar onze lunch. Vandaag staan er zelfs heuse frietjes op het menu. Smullen maar (als dat maar goed komt).
Na de gebruikelijke siesta komt Jona ons halen voor een bezoek aan zijn erf. Hij stuurt een heuse jonge masai warior om ons op te halen en neemt nog wat extra toeristen mee. Een hut gemaakt van houten takken, rieten dak en muren van koeienmest. Hier woont hij met zijn vrouw en 3 kinderen. Zijn zoon zit op internaat maar zijn baby van 8 maanden leeft in deze barre omstabdigheden waar wij het geen week zouden in volhouden. Hij zegt dat dit een bewuste keuze is van hem. Ook al is hij in onze ogen een rijke Masai. Volgens Thomas (Irakw) is hij niet rijk omdat hij maar 35 koeien heeft maar ja dat hangt af van het perspectief natuurlijk. Jona is immers eigenaar van een eigen safari-bedrijf, hij baat een camping en lodges uit en droomt van nog veel meer op zijn gronden. Maar met zijn vrouw en kinderen leeft hij zeer traditioneel en sober in deze Masai gemeenschap. Deze keer ontsnappen we niet aan de verkoopstertjes en wordt het op en afbieden een must. 2 paar oorbellen, een armband en een ketting later zijn we wat tanzaniaanse shillingen armer. We waren er ook getuige van hoe goed bedoeld ook het weggeven van lekkers (marshmellows) stiften en pennen tot een in mijn ogen verkeerd  effect aanleiding geeft. Terwijl onze collega toeristen hun zakje met al dit bovenhalen ontstaat er een heuse stormloop, ruzie en verkeerd gebruik van dit alles. Zelfs Jona wordt er boos over en moet zelfs even de stok bovenhalen om de rust te laten terugkeren. Ik weet niet hoe het wel kan en moet, maar dat sinterklaas spelen van Muzungu is zeker niet oke. Het bevestigt het beeld van ons blanken (als rijk en aalmoesgever) en de zwarte als bedelaar en zeer afhankelijk. Dit mag niet de toekomst zijn die we al deze kinderen voor ogen houden. Jona brengt ons te voet terug naar de campsite waar we na 5 dagen afscheid van hem nemen. Masai ik hoop dat je je grond mag behouden en je cultuur kan verzoenen met de toekomst van je kinderen, Tanzania en de wereld. Het ga je goed aan de voet van je Heilige berg.
Laps we hebben het bijna allemaal tegelijk. Waren het de beignets, de frietjes, het fruit, het zwemmen of... Wie zal het zeggen maar maag en darmen spelen op en we zullen het wat soberder aan moeten doen de volgende dagen.
Morgennamiddag vertrekken we terug op safari richting Serengeti:-)